Monday, November 19, 2012

Tekanan...kebimbangan...kemurungan


Siapa yang tak pernah menghadapi tekanan?
Rasanya semua orang pernah berhadapan dengan situasi ini. Tekanan dapat mendorong seseorang kepada aspek positif atau negatif.
Dari aspek positif, tekanan mampu mendorong kita untuk lebih berusaha untuk berjaya.
Dari aspek negatif pula tekanan mendorong kita menjadi lebih bermasalah, sentiasa dalam keadaan bimbang dan seterusnya menjadi lebih teruk lagi kita mengalami simptom-simptom kemurungan.
Apasal tetiba aku bercakap pasal tekanan, kebimbangan dan kemurungan?
Hahaha sebabnya itu adalah tajuk kajian aku. Aku terlibat di dalam cabaran ini.
Pada saat ini aku tertekan. Tetapi tekanan ini membuat aku lebih bekerja kuat untuk menyiapkan tesis aku dengan lebih cepat. Aku juga menjadi lebih berusaha untuk menghasilkan yang terbaik untuk semua yang menyokong dan percaya kepada keupayaan dan kemampuan aku.
Dari dahulu lagi tekanan membuat aku lebih bertenaga.
Bimbang itu tetap ada. Bimbang seandainya aku mengecewakan orang-orang yang mempercayai aku.
Tetapi Insya Allah aku mampu mengawal diriku daripada menjadi murung. Dan aku sentiasa berdoa semoga diberikan kesihatan yang baik sepanjang masa.
Kajian aku masih diperingkat permulaan. Insya Allah juga akan aku kongsikan di sini setiap peringkat kajian sehingga akhir.
Doakan semoga aku mampu menyiapkan kajian ini. Lagi cepat habis lagi cepatlah aku bergraduate - tau tak per. Walaupun cepat siap aku tetap akan berusaha untuk menjadikan kajian ini berkualiti.

STRESS
 
ANXIETY (KEBIMBANGAN)
DEPRESSION (KEMURUNGAN)


JANGAN BIARKAN TEKANAN DAN KEBIMBANGAN BERTERUSAN
BE HAPPY....... ;)

p/s: always try to be positive and happy. walaupun stress selalu cuba menjenguk tirai kehidupan ku.. hehehehe

2 comments:

AtieYusof said...

semoga kita tidak tergolong dalam kategori manusia2 murung..hehe..
Happy always kak jo..
teringat UUM suatu ketika dulu..hehe:)

Marsha~ said...

kalau stress, gi shopping je... hehehe